Pastorns ruta

Tacksamhetens stigar

WP_20170723_006.jpg

Jag brukar vandra nästan varje dag på skogsstigar. Jag låter tankarna flyta fritt, men jag brukar också be. På den senaste tiden har jag börjat min bönevandring med att tacka Gud. Jag kallar mina vandringar för tacksamhetens stigar. Psalmisten uppmanar oss: ”Det är gott att tacka Herren och lovsjunga ditt namn, du den Högste, att var morgon förkunna din nåd och var natt din trofasthet.” Psalm 92:2-3

Att vara tacksam är inte alltid lätt då man möter motgångar, utmaningar och svårigheter av olika slag. Då är det svårt att vara tacksam eller tacka Gud. Jag tänkte på detta då jag hörde en människa berätta om sitt besök till ett land i Afrika. Människorna där skulle ha haft mycket att klaga över men mitt i stora problem, kunde de tacka för Guds godhet. Hon deltog i en gudstjänst där människorna jublade och tackade Gud för Hans närvaro och godhet. Den här attityden blev en tankeställare för mig. Tackar jag Gud för att Han till sitt väsen är god? Riktar jag mina tankar till allt som är negativt och problematiskt eller kan jag lovsjunga och tacka Gud för hans nåd och trofasthet?

Löften

Många människor brukar ge nyårslöften inför det nya året. Man lovar att träna mer och äta bättre eller gå ner i vikt. Eller att bli en bättre människa, stressa mindre för att ha mer kontakt med släkt och vänner. Det är enkelt att lova, men svårare att hålla löftena. Det är lätt att ge upp om man misslyckas.

Bibeln innehåller många löften som Gud ger till människor. Guds löften visar att han bryr sig om oss i svåra tider men också i vardagens situationer. Här kommer några av Guds löften som vi kan ta till oss inför det kommande året:

”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.” Jer 29:11

”Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra, jag vill ge dig råd och låta mitt öga vaka över dig.”Ps 32:8

”Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.” Ef 2:10

”Herren går själv framför dig och han skall vara med dig. Han skall inte lämna dig eller överge dig. Var inte rädd eller förfärad.” 5 Mos 31:8

God jul

IMG_3015.JPG

Kära vänner!

God jul och välsignat nytt år! Ett varmt tack för julgåvan.

Pastor Mayvor

Du har mejl

IMG_2716.JPG

Du har mejl

Du har mejl ( You’ve got mail) är en romantisk film, som hade premiär i Finland för nästan 20 år sedan. Två människor sänder e-post anonymt till varandra under signatur. De blir förtjusta i varandra då de delar varandras tankar. Joe Fox ( Tom Hanks) är bokhandelsägare i New York. Kathleen Kelly ( Meg Ryan) är ägare till en liten barnbokhandel, som ligger på andra sidan av Den stora bokhandeln. Dessa två mejlar till varandra, utan att veta vem de är på riktigt. Den här filmen berättar om den stora kärleken med förhinder, men slutet blir en ”happy end”. Jag har sett denna film ett par gånger.

Den här världen erbjuder åt oss olika verktyg med vilka vi kan ha kontakt med varandra. Vi kan ha kontakt anonymt via sociala medier och använda signatur. Vi kan ringa, texta eller mötas ansikte mot ansikte. Men vi kan också välja att vara anonyma eller logga ut eller trycka på deletknappen om vi inte mera vill ha kontakt med någon. Vi kan vara uppkopplade dygnet runt om vi vill, och nyheterna från alla världens hörn når oss under några sekunder.

Livet består av vandring, inte stagnation

IMG_2714.JPG

Livet består av vandring, inte stagnation

I sommar deltog jag i en fyra dagars retreat. Vår retreatledare var fader Paul från Malta. Han var en härlig, humoristisk präst. Han hade lätt till skratt och skämtade friskt. Man mådde gott i hans sällskap. Men samtidigt fanns det ett andligt djup i honom, som jag avundades. Han var min andlige handledare på retreaten. En mening etsade sig i mitt minne från retreaten. Han sade på en morgonandakt: ” Livet består av vandring, inte stagnation – då är vi döda.” Jag tänkte att det gäller nog oss som kristna men också våra församlingar. De första kristna kallades för ”Vägens folk” . Vägens folk vandrar med Jesus i vardagen. Jesus, som själv är Vägen, Sanningen och Livet, kallar oss till ” en ny frimodighet i vår tro, en ny tillit till hoppet som bär in i evigheten, en ny ödmjukhet i mötet med våra vänner. En ny insikt att Gud inte är långt ifrån någon enda av oss...”. (https://www.dagen.se/ledare/1.102835). Fader Paul hade upptäckt att Kristus är med i vardagen, i mötet med människor. Gud finns där människor finns. Låt oss be att vi förblir Vägens folk.

Pastor Mayvor

Jesus kallar på dig. Hör du Honom?

WP_20170725_010.jpg

Jesus kallar på dig. Hör du Honom?

Jag har läst många andaktsböcker under årens lopp. Min favorit är andaktsboken: ”Jesus kallar på dig. Hör du Honom?” Andaktsboken är skriven av missionären Sarah Young. Hon hade en egen bönedagbok, dit hon skrev ner sina tankar. En dag bestämde hon sig att bli mer lyhörd vad Jesus ville säga till henne under andaktsstunderna. Hon skrev ner sina tankar från stunderna med Bibelläsning, och det som Jesus talade till henne.

Sommaren kan vara läsningens tid, med rekreation och eftertanke. Jag läser mina favoritförfattares böcker på sommaren. Jag brukar samla en hög böcker som jag sedan läser på sommaren, då jag har mera tid. Men i mina egna andaktsstunder brukar jag läsa ur Sarah Youngs andaktsbok och bibelverserna som hör till den dagens andakt. Det gör jag hela året vinter som sommar.

Jag har hittat ord av uppmuntran och glädje till dagar som varit fyllda av tacksamhet. Jag har också funnit ord av förtröstan och tröst då livet har varit kämpigt och jobbigt.

Vår tid är nu

IMG_1874.JPG

Vår tid är nu En svensk TV-serie heter ” Vår tid är nu”. Jag tycker att den här meningen säger något viktigt om människans tillvaro. Psalmisten skriver i Psalm 90:10 att människan lever 70 eller 80 år, men nuförtiden kan många leva upp till 100 år och mera. Psalmisten menar säkert att människans tid är begränsad och kort ur Guds perspektiv. Det är lätt att glömma bort hur kort livet egentligen är. Igår var jag 20 år, idag är jag 60. Vart gick åren? Människans tid är begränsad men Guds tid är evig. Gud har lagt evigheten i människans hjärta ( Ords 3:11). Vi tänker kanske på evigheten då vi ser en vacker solnedgång, ett vackert landskap eller sitter vid en havsstrand en vacker sommarkväll. Kanske vi frågar då, om det finns något mer bakom allt detta? Hebreerbrevets författare skriver att Jesus är densamme igår, idag och i evighet (Hebr 13:8). Han kom över 2000 år sedan till människor och förvandlade deras liv. Hans första lärjungar gömde sig bakom stängda dörrar efter Jesu korsfästelse. De var rädda.. Han visade sig för dem som uppstånden, och gav dem nytt mod och frid. Jesus kan möta oss på samma sätt.

Vardagshjältar

IMG_1953.JPG

Vardagshjältar Yle Vega gör en serie om vardagens hjältar. Vega vill lyfta fram vanliga människor som gör något utöver det vanliga för andra. Vardagshjältar kan finnas överallt i vår närhet. Vi möter dem på gatan, kanske personen bredvid dig i bussen eller metron är en vardagshjälte. En definition för en vardagshjälte är en person som ställer upp för andra. Ett exempel kan vara någon som hjälper dig att bära en tung resväska till tåget. En vardagshjälte är inte efter en ekonomisk ersättning, ett tack eller ett leende räcker.

Då jag hörde om Yle Vegas program, så tänkte jag på människor i vår församling, men också i många andra församlingar. Jag kan nämna många människor för Yle Vega, som är vardagshjältar i sin omgivning. Det finns många dolda vardagshjältar som aldrig syns eller märks. De följer den barmhärtige samarierns exempel. Jesus säger i Matteus 7:12: ” Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni göra för dem.” Och Matt 25:40: ” Allt vad ni har gjort mot dessa av mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.”

Sök Guds ansikte

WP_20170724_005.jpg

Sök Guds ansikte Jag fick en bok till födelsedagsgåva och det har varit min sommarläsning denna sommar. Boken heter ”Sök Guds ansikte” och är skriven av Anders-Petter Sjödin, präst i Svenska kyrkan.

Anders-Petter Sjödin skriver att det är viktigt för oss att söka Guds ansikte. Gud har nämligen vänt sitt ansikte mot oss hela tiden. Varje söndag då vi hör Herrens välsignelse, hör vi hur Herrens ansikte lyser över oss och hur Hans ansikte vänder sig mot oss.

En människas ansikte präglas av olika sinnesstämningar. Det speglar sinnesstämning, attityder, känslor, humör och personlighet. Som ung fick jag veta att jag har ett poker-face, men nuförtiden syns det på mig om jag är sur, arg, glad eller nöjd. Då människan är glad, strålar hennes ansikte och ögon av glädje. Då någon talar och behandlar henne illa, förmedlar ansiktet sorg och ögonen är gråtfärdiga. Man brukar säga att ansiktet är hjärtats spegel.

” Sök Herren”, manar mitt hjärta. Dig, o Herre, söker jag” , skriver David i Psalm 27:8. David upplevde glädje då han sökte Guds ansikte.

Förlöst till lovsång

Jag har en liten bönebok av David Sandberg. Boken heter ” Mina Böner”. David Sandberg var en bönens människa och en erfaren själavårdare. David Sandbergs böner är till andlig hjälp för dem som vill gå på bönens väg och vill uppleva evigheten i nuet. En av dessa böner heter ” Förlöst till lovsång” från 12.7.1956: ”Jag lovar och prisar Dig, o Jesus, för dessa förbiilande sekunder, då jag njuter av naturens under. I dessa sekunder dricker jag ur Evighetens bägare. Tack, o Gud, att jag får lova Dig med mina känslor och sinnesrörelser! Med allt som Du har skapat i mig! Varför har jag inte tidigare förstått skapelsens lovsång i mig till Skaparens ära! O Herre! Öppna mitt sinne mer och mer för Ditt skaparverk, så att jag lovar Dig med tillbedjan, vördnad, generositet och kärlek! Förvandla mina skuldkänslor till tacksamhetskänslor. Förvandla det som jag ofta varit rädd för till mottaglighet för Din glädje! Lär mig att leva i en förväntansfull inställning till Dina nådegärningar i mig och för mig! Ge mig den förväntansfulla inställning till Dig som psalmisten uttrycker med orden:” Förbida Herren, var frimodig och oförfärad i ditt hjärta, ja förbida Herren!”

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer