Pastorns ruta

Tålamod

IMG_2715.JPG

Vi lever i en värld där saker och ting sker mycket snabbt. Tack vare internet och sociala medier får vi veta vad som hänt i en annan del av vår värld inom några sekunder. Vår tid präglas av otålighet om saker och ting inte går undan i den takt vi önskar. Vi lever i otålighetens kultur. Vi kan tappa tålamodet i kassakön, om vi tycker att kunden före oss sölar alldeles för länge. Eller vi blir otåliga i en bilkö, som slingrar sig långsamt framåt på grund av vägarbete. Vi har inte tid eller tålamod att vänta. Jag lyssnade på radion på väg till jobbet. Radion hade gjort en snabbundersökning om hur människorna hade upplevt sommaren. Många hade upplevt att sommaren hade varit den bästa någonsin för man hade inte bråttom någonstans. Andra var otåliga då inget hände och tiden stod stilla. Man kunde inte åka på den vanliga semestern utomlands och sommarnöjena var inhiberade. Sommaren blev en katastrof.

Kriser och möjligheter

voikukka.jpg

Någon har sagt att det kinesiska ordet för kris, "Weiji", består av två delar. Den ena betyder fara och den andra möjlighet. I skrivandets stund påverkas vi av panepidemins kris. Vi har fått hitta nya sätt att leva, jobba, hålla kontakt på distans, ha möten på distans och hålla andakter och gudstjänster på ett annat sätt. Nu i juni får vi igen samlas i kyrkan men tar hänsyn till regeringens direktiv och rekommendationer. Människor upplever kriser på olika sätt. Några klarar av kriserna lättare, andra har det svårare. Några kan uppleva krisen som en vändpunkt i livet, som öppnar vägar för omprövning av livet och som leder till nya möjligheter. Andra kan uppleva otrygghet och ångest. Under koronakrisen har många lyft fram begreppet resiliens, vilket är människans psykiska förmåga att anpassa sig och förändras. Denna förmåga kunde jämföras med säven som böjer sig för vinden, men kan inte knäckas. Resiliens finns i oss alla och kan utvecklas under människans hela livstid. Resiliens förstärks i en god omgivning. Den kristna gemenskapen kan vara en sådan miljö.

Nostalgi från 70-talet

790D9C8B-E110-4DEC-B46B-1D456D5DE62F.jpeg

Brukar du gå på loppis? Du hör kanske till dem som fyndar på loppis eller säljer dina överflödiga prylar där. För tre år sedan hittade jag en cykel på loppis. Det var kärlek vid första ögonkast. Varför föll jag för en ful, rostig gammal cykel? Ja p.g.a att jag ägde en motsvarande orange Kombicykel i min ljuva ungdom. Med Kombi cyklade jag till skolan höst, vinter och vår. Den var en trogen vän på sommarens utfärder med kompisar och till sommarjobb.

Då jag såg den fula, rostiga cykeln, såg jag inte på den yttre sidan, utan jag gjorde i tanken en nostalgitripp tillbaka till 1970-talet. Cykeln kostade 30€ på loppis och jag var nästan euforisk då jag cyklade hem med min nygamla cykel. Nu tre år senare har båda cykelhjulen bytts ut, cykeln har en ny cykelsadel, en ny ringklocka, ett nytt cykellås m.m. Cykeln är inte den samma och ingen ser att cykeln reparerats och piffats upp. Jag är lika förtjust i min cykel då jag såg den för tre år sedan. Jag såg den inre skönheten i min Kombi, andra ser bara en rostig, gnisslande cykel, som hör till skrotinsamlingen. Den duger inte till någonting. Jag tänker annorlunda.

Guds mottagning 24/7, kontaktuppgifter Psaltaren 50:15, av Mayvor

IMG_3987.JPG

Bibelmeditation

Framför dig har du en fåtölj. Det sitter ingen där för tillfället för platsen väntar på dej. Du kan inte sitta i den här fåtöljen men sök efter en bekväm stol att sitta i där hemma eller var du nu finns. Den här fåtöljen berättar om att du är väntad, Jesus har reserverat en plats åt dej. Han sitter mittemot dej och ni skall ha en träff idag.

Du får lämna allt utanför det här rummet, för Jesus har reserverat den här stunden för dej och Honom. Ingenting kan störa er stund tillsammans. Nu sitter du i fåtöljen och Jesus sitter mittemot dej. Han ser på dej med ett leende på läpparna, Hans blick är fylld av kärlek och omtanke. Han gläds över dej. Du är värdefull, värd att älskas.

Han frågar: Hur mår du? Du svarar att du klarar dej ganska bra i din vardag med distansjobb, familj och kontakt på distans till andra. Det går ganska hyggligt, du har dina rutiner.

Eller du svarar lite tveksamt: Inte så bra. Det har varit jobbigt med ensamheten, oron och rastlösheten. Mina rutiner har rubbats. Känslorna går upp och ner. Jag saknar så mycket av det vanliga. Och ingen ringer. Ärligt talat känns det rätt jobbigt.

Se Guds lamm, påskdagen

IMG_3983.JPG

Bilden om Jesus som Guds lamm är hämtad ur Uppenbarelseboken. Lammet som bild och symbol finns överallt i Bibeln. Då jag för några år sedan besökte Högsåra och Farmors cafe, blev jag förtjust i omgivningen. Jag såg får och lamm som betade. Det var ett rofyllt landskap, som gav mig ro i själen.

Lammet nämns i Bibeln, både i Gamla Testamentet och i Nya Testamentet. Lammet nämns då Israels folk lämnade Egypten. Lammets blod skulle vara vid dörrposterna som räddar. Då Johannes Döparen mötte Jesus, konstaterar han: Se Guds lamm, som tar bort världens synd. Och till sist finns Lammet i Uppenbarelsebokens lovsång inför Guds och lammets tron.

I vår psalmbok, Psalmer och sånger, sjunger vi psalm 143: Guds rena lamm oskyldig, på korset för oss slaktad. Alltid befunnen tålig, fastän du var föraktad. Vår synd på dig du tagit och dödens makt nedslagit. Giv oss din frid, o Jesus.

Jag har funderat under påsken över orden Guds lamm. Den här psalmen har jag sjungit sedan ungdomen. Men vad betyder orden? Vad vet jag om Guds lamm?

Det nya normala

IMG_2519.JPG

Skärtorsdagens hälsning av pastor Mayvor

Det nya normala

Regering och riksdag har fattat ett beslut om undantagstillstånd vilket har förorsakat många förändringar i våra liv. Vi uppmanas att stanna hemma, då vi rör oss utanför hemmet skall vi hålla avstånd till andra mönniskor i butiker och på promenader. Familjer får inte mötas, och de yngre skall undvika de äldre på grund av smittorisken. Vi skall tvätta händerna ofta och sjunga " Imse vimse spindel", som hjälper oss att tvätta händerna minst tjugo sekunder. Barn och ungdomar går i skola på distans. Vi kan inte vara mera än tio personer samlade och Nylands gränser är stängda.

Betlehemskyrkans verksamhet har skötts på distans från den 13de mars. Det som vi tidigare upplevde som normalt finns inte mera, det nya normala har kommit in. Vi upplever en helt annorlunda situation än för en månad sedan. Betlehemskyrkans verksamhet är annorlunda. Mycket av vår verksamhet har handlat om gemenskap och att samlas i kyrkan och i hemmen. Vi har haft grupper för barn och vuxna. Att samlas till gudstjänst har varit veckans höjdpunkt för många. Många har sagt till mig att först nu fattar man hur viktig församlingen och kyrkan är.

Längtan

Predikan.png

Marsmånadens tema är längtan i vår församling. Vi kan längta efter olika saker i livet. Ibland kan vi söka, irra och längta men vii vet inte vad. Då jag var yngre längtade jag till mina gamla hemtrakter och drömde att nån dag jobba och bo där. Jag tycker att det vackraste landskapet är platt utan några kullar och backar. Just nu längtar vi alla att få övergå till det normala. Många av oss har fått uppleva stora förändringar bara inom några veckor.

Längtan i Bibeln Längtan nämns också i Bibeln. Psalm 84:3 talar om längtan: O vad jag längtar ja, jag nästan förgås av iver att få gå in i dina gårdar och komma nära dig. Min kropp och själ jublar inför dig, du den levande Guden.( ur Handbok för livet.)

Många av oss vill komma tillbaka till Betlehemskyrkan och fira gudstjänster där. Författaren till den här psalmen längtar efter gemenskap med Gud. Han vill lämna det pulserande livet runt omkring sig oxh komma nära Gud. I hans fall gällde det för att komma till templet i Jerusalem. Men vad kan vi göra om vi inte har möjlighet att gå i kyrkan? Vi kan möta Gud var och när vi vill för han har öppet 24/7.

När det stormar runt omkring

3880035449694650265_1340877102170_w600_h600.jpg

När det stormar runt omkring… I en barnsång sjunger vi om stormen. I mitten av sången sjunger vi:” Gud är stark när jag är svag, hjälper mig ta nya tag, när det stormar runt omkring.” Vi lever i stormiga tider p.g.a pandemin. Coronaviruset kom in med storm och hela vår tillvaro har förändrats under några veckor.

Maaret Kallio, psykoterapeut och författare, skriver i sin kolumn om att vi är som på en lång flygresa genom en storm. Och att vi alla har en viktig uppgift på denna resa. Vi har hamnat på en flygresa och vi vet inte ens när vi har ridit ut stormen. Vi har begränsade rättigheter under resan, vi kan inte kontrollera denna resa. Men trots begränsningarna innehåller resan också möjligheter. Vi kan påverka vår egen och andras säkerhet genom att ta hänsyn till varandra. Hon skriver också att hänsyn till andra är en viktig egenskap under denna långa resa.

Jesus stillar stormen Läs Markus 4: 35-41. Tänk dig själv in i situationen. Du är en av Jesu lärjungar och sitter i båten med de andra. Hur känns stormen? Hur känns det då vinden och regnet piskar dig i ansiktet? Vad tänker du?

Gudstjänst på många olika sätt

radio.jpg

Idag kan man fira gudstjänst på många olika sätt, t.ex. via Zoom kan vi vara med i Åbo metodistförsamlings gudstjänst eller lyssna på Camilla Klockars live från Vasa. sen via Yles tjänster.

Här är några länkar till Yles utbud av gudstjänster och andakter. TV-gudstjänsten idag 22.3 kommer från Sankta Birgitta kyrka i Nykarleby och är en musikgudstjänst med Mrs. Bighill Singers i Yle Fem kl 12.00. https://svenska.yle.fi/arti…/…/03/20/fira-gudstjanst-med-yle

Vår egen församlings predikan finns på engelska, sätt meddelande så kan du få den till telefonen. Kl 16 pratar biskop Christian Alsted live sin egen sida. Välsignad söndag!

Längtan efter Guds rike

IMG_3963.JPG

Markus 1:14-15

Många människor längtar efter olika saker. Vi kan längta efter sommaren, sol efter regn, en ordentlig vinter. Längtan kan vara andlig. Längtan efter Guds rike kan också finnas i mönniskans liv.

Tiden är inne Guds tid fanns på ett speciellt sätt då Jesus höll sin första, korta predikan då han började predika vid 30- års åldern. Gud hade ett budskap, Guds rike hade kommit nära. Guds tid, kairos, kom med Jesus.

Guds rike är nära Guds rike kom mycket nära människorna genom Jesus. Plötsligt vandrade Guds egen son på jorden. Gud närmade sig människan på ett nytt sätt, på ett konkret sätt.

Omvänd er Jesus kom med budskapet om omvändelse. Det var mer än en korrigering av vissa saker i livet, det var en total omvändelse från något gammalt till något nytt.

Tro på budskapet Vad var kärnan i Jesu budskap? Jesus sade att han har kommit för att ge människorna liv. Detta liv kan levas i en relation med Gud. Gud sände sin son för att korrigera relationen mellan Gud och människa. Bibelns berättelse om syndafallet berättar hur Gud och människan tappade bort kontakten med varandra. Synden skilde människan från Gud. Lögnen kom mellan Gud och människa.

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer